AOV (Average Order Value) - jest to wskaźnik średniej wartości zamówienia w sklepie internetowym lub innym rodzaju transakcji e-commerce. Jest obliczany jako suma wartości wszystkich zamówień dokonanych przez klientów w określonym okresie, podzielona przez liczbę zamówień w tym okresie.
AOV jest ważnym wskaźnikiem w analizie efektywności sprzedaży w e-commerce, ponieważ pozwala na zrozumienie, ile średnio klient wydaje na jedno zamówienie. Wyższy AOV oznacza, że klienci dokonują większych zamówień, co może wskazywać na większą lojalność klientów, większe zaufanie do marki, większą efektywność działań cross-sellingu lub upsellingu, czyli sprzedaży dodatkowych produktów lub produktów z wyższą marżą.
Analiza AOV może również pomóc w identyfikowaniu potencjalnych obszarów poprawy w strategii cenowej, promocjach, ofertach specjalnych, czy innych elementach doświadczenia zakupowego, które mogą wpłynąć na wartość zamówień. Monitoring AOV i dążenie do jego zwiększenia może być jednym z celów marketingowych i sprzedażowych w e-commerce, mając na celu zwiększenie wartości transakcji i wzrost przychodów.